
Kjell Habbestad
(Norvegia)
Concert:
Kjell Habbestad, născut în 1955, este un compozitor norvegian de renume și profesor de teorie muzicală și compoziție, cu un vast repertoriu care cuprinde multiple genuri. Educat în muzică sacră și compoziție, și-a finalizat studiile în 1981 la Academia Norvegiană de Muzică, unde a studiat cu compozitori influenți precum Finn Mortensen, Olav Anton Thommessen și Lasse Thoresen.
Cariera sa a început ca organist și lector de muzică, ajungând în cele din urmă profesor la Academia Norvegiană de Muzică în 2012. Habbestad și-a făcut debutul componistic în 1978, câștigând primul premiu în competiția de compoziție TONO cu lucrarea corală Magnificat.
De-a lungul carierei sale, Habbestad a creat un catalog divers de peste 100 de compoziții, incluzând opere precum The Maid of Norway și Hans Egedes Natt, precum și oratorii precum Adam and Eve, inspirat de The Creation, Man, and Messiah de Henrik Wergeland. Lucrările sale de concert sunt la fel de variate, incluzând concerte pentru clarinet, oboi, saxofon și vioara Hardanger, precum și lucrări de cameră precum Quattro Stazioni și cvintetul de clarinete Air d’été suédois. A compus mult și pentru teatru, inclusiv pentru Mostraspelet, un spectacol anual din Bømlo, iar în 2021, Orchestra Radio Norvegiană a interpretat Mostrasuite pentru a marca 1000 de ani de la legile creștine din Norvegia.
Campion al muzicii vocale și liturgice, Habbestad a compus numeroase motete, cantate și drame liturgice, inclusiv Jubal și Noah’s Dream. Albumul său coral Et nox in diem versa (LWC 1136), realizat alături de Corul Radio Letonia, care include lucrări precum Nox Praecessit și Stabat Mater Dolorosa, i-a adus o nominalizare la Premiul Spellemann în 2017. Este, de asemenea, un editor și autor consacrat, contribuind semnificativ la literatura despre muzica contemporană norvegiană și a deținut funcții de conducere în diverse organizații muzicale, inclusiv în Asociația Compozitorilor Norvegieni și în comitetul de evaluare TONO.
Compozițiile sale sunt apreciate pentru conexiunea profundă cu patrimoniul norvegian și aspectul spiritual, deseori incluzând texte norvegiene și teme liturgice, ceea ce îl face o figură centrală în peisajul muzicii clasice contemporane din Norvegia.