Debutul Classix Festival 2021: renașterea Aeterna

Festivalul Classix a debutat aseară în Catedrala Romano-Catolică „Sfânta Fecioară Maria, Regina” din Iași cu concertul Classix Aeterna. Au interpretat: pianistul Dragoș Andrei Cantea, violoncelistul Filip Papa, violonistul Andrei Chirilă și clarinetistul Mihai Ailenei. Alegerea Catedralei ca prim loc de desfășurare al concertului nu este întâmplătoare: muzica clasică a luat naștere în biserică și mereu va reveni acolo, conectând trăirile noastre pământești, cu valorile noastre de zi cu zi și idealul divin.

În public au participat fizic 30% din capacitatea locurilor Catedralei conform reglementărilor actuale, iar la concertul difuzat live pe paginile organizatorilor a avut 10.000 de vizualizări ale transmisiei. Materialul poate fi vizionat în continuare pe pagina de Facebook a Classix Festival  de către cei care nu au avut posibilitatea să-l urmărească în direct.  

Părintele Egidiu Condac, vicar general al Episcopiei Romano-Catolice Iași, menționează: „Transmițând salutul Preasfințitului Iosif Păuleț și binecuvântarea sa, ne-am simțit onorați să fim gazdele debutului celei de-a doua ediții a festivalului Classix. Printre temele enunțate a fost și aceea a renașterii. Într-adevăr, fiind în acest anotimp de primăvară, este un timp de renaștere. În al doilea rând, este un timp de renaștere fiind în continuare în acest parcurs de pandemie, avem atâtea motive de renaștere a speranței. Și nu în ultimul rând, o renaștere spirituală.

Concertul a fost prezentat sub noțiunea eternității timpului și spațiului. Acesta a marcat mult-întârziata premieră ieșeană a uneia dintre cele mai importante lucrări creștine din repertoriul cameral modern – Cvartetul pentru sfârșitul timpului de Olivier Messiaen, precedată de o meditație sonoră intitulată Oglindă în oglindă (orig. Spiegel im spiegel) sub semnătura lui Arvo Pärt.

Programul concertului:

Spiegel im Spiegel (trad. n. – Oglindă în oglindă) este una dintre cele mai cunoscute și interpretate lucrări ale lui Arvo Pärt. Lucrarea prezintă propriul stil componistic al lui Pärt, tintinnabuli – o manieră a suprapunerii melodiei descendente cu acompaniament ascendent și figurații de clopot în stil minimalist. Fiind o uvertură festivalieră cu un puternic impact emoțional, aceasta face trimitere la oglinda infinitului și prezentarea eternității într-o balon melodic spațial-temporal.

Cvartetul pentru sfârșitul timpului este una dintre marile capodopere ale muzicii de cameră a secolului XX, inspirată dintr-un vers din Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul, Capitolul X („că timp nu va mai fi”). Messiaen avea 31 de ani atunci când Franța a intrat în cel de-al Doilea Război Mondial. A fost capturat de armata germană în iunie 1940 și a fost încarcerat în Stalag VIII-A, un lagăr de război din Görlitz, Germania (astăzi Zgorzelec, Polonia). El a compus acest „exotic” ansamblu doar pentru instrumentele disponibile în lagăr (clarinet, vioară, violoncel și pian), dar chiar și așa, monumentala lucrare exprimă fără echivoc credința Catolică a compozitorului. În prefața partiturii, regăsim următorul program prezentat de însuși Messiaen:

…Văzusem un alt înger puternic coborând din Rai, îmbrăcat cu un nor;

Și un curcubeu deasupra capului său – fața sa era precum soarele, iar picioarele piloni de foc.

A pășit pe mare cu piciorul drept, și pe pământ cu cel stâng…

Și și-a ridicat mâna spre Cer, și a anunțat în vecii vecilor… că nu ar trebui să mai existe timp.

Iar glasul celui de-al șaptelea înger, atunci când va vorbi, va desluși misterul lui Dumnezeu.”

Interpretarea lui Messiaen a acestui pasaj nu portretizează o viziune a Apocalipsei, și nici nu reprezintă o oglindire a situației sale ca prizonier de război, ci reliefează ideea sfârșitului timpului drept final al trecutului, iar viitorul marcat drept începutul eternității. Este un moment de renaștere. Discursul melodic a fost menit să prezinte o extensie a cuvintelor Îngerului Apocalipsei. Messiaen nu mai afișa niciun interes pentru ritmurile stabile și omogene, precum cele regăsite în muzica militară, astfel încât el aspira spre ritmuri în afara timpului. 

Au interpretat: 

Pianistul Dragoș Cantea, director artistic al festivalului Classix, este alumni al Academiei Norvegiene de Muzică din Oslo și concertează constant în Europa atât ca solist, cât și ca muzician de cameră. În afara scenei, Dragoș se implică activ în proiecte de caritate, în special în domeniile sănătății și educației. 

Violoncelistul Filip Papa este membru fondator al Cvartetului Ad Libitum. Susține o bogată activitate concertistică, colaborând cu muzicieni de anvergură precum Bujor Prelipcean, Dan Prelipcean (Cvartetul VOCES), Martin Lovett și Norbert Brainin (Cvartetul Amadeus). Este profesor asociat al Universității de Vest din Timișoara și solist concertist al Filarmonicii de Stat din Iași.

Mihai Ailenei, clarinetist, îmbină activitatea concertistică cu cea pedagogică: este prim-solist clarinetist al Filarmonicii de Stat din Iași și profesor asociat al Universității Naționale de Arte „George Enescu”. A susținut concerte în România și restul Europei sub bagheta unor personalități percum Ion Baciu, Tiberiu Soare, Dietrich Scholler Manno sau Alfonso Calleya.  

Violonistul Andrei Chirilă a devenit din 2003 membru al orchestrei Filarmonicii „Moldova”din Iași, iar în perioada 2008-2011 a ocupat poziția de șef partidă (vioara I) în cadrul orchestrei „Philharmonie der Nationen” din Germania, alături de care a susținut concerte pe plan internațional. S-a remarcat și în calitate de solist, concertând alături de orchestre de prestigiu, având în paralel o bogată activitate artistică în formații camerale. În prezent, deține poziția de concert maestru al filarmonicii ieșene. 

Programul festivalului continuă astăzi cu două evenimente: lansarea online a cărții „Un an magic. Muzică clasică pentru fiecare zi” de la orele 17:30, și de la orele 19:00, cu concertul „Trenduri Caleidoscopice”, susținut de Trio Artio, cu sprijinul Forumului Cultural Austriac. Evenimentele vor fi difuzate live pe paginile de Facebook ale organizatorilor.